U ponedjeljak 4. travnja održane je konferencije za medije Darka Klasića, predsjednika GO HSLS-a i saborskog zastupnika, te Kristijana Jelića, zastupnika HSLS-a u Gradskoj skupštini Grada Zagreba
Gradski zastupnik Kristijan Jelić osvrnu se na proteklu sjednicu Gradske Skupštine na kojoj je podružnica Čistoća podnijela izvješće o radu za 2021. godinu koji kao da je napravljen da ga prosječan građanin ili zastupnik kome gospodarenje otpadom nije bliska tema teško može razumjeti. Svjesni smo činjenice da se radi o tehničkom Izvješću na zadanom obrascu kojeg je Čistoća dužna podnijeti skupštini i dostaviti ga Ministarstvu, ali ipak smatramo da bi zbog razumijevanja ali i transparentnosti jedno ovako važno izvješće trebalo sadržavati neka pojašnjenja vezano uz informacije koje su u njemu sadržane kako bi ga se bolje razumjelo.
U startu je izvješće tehnički manjkavo budući se neke informacije uopće ne vide i nije ih moguće razaznati a radi se o djelu koji govori o Cjeniku za javnu uslugu prikupljanja miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada. Ne kažem da je namjerno ali je činjenica da se neke informacije ne vide. Tim više je čudno da je Odbor za zaštitu okoliša i to bez rasprave jednoglasno prihvatio Izvješće o radu davatelja javne usluge za 2021. godinu. Onda se postavlja pitanje dali je netko ovo izvješće uopće pročitao, a kamoli se potrudio protumačiti i razumjeti što govore brojke u ovom Izvješću ??!? Izvješća prolaze bez obzira što u njima piše i nije dobro da se kroz rad Odbora nastavlja loša praksa svojih prethodnika. Zanimalo nas je pojašnjenje slijedeće situacije navedene u izvješću: navedeno je kako je udio troška usluge povezane s javnom uslugom u ukupnom trošku javne usluge oko 24%, a istovremeno ukupni godišnji prihod od usluge povezane s javnom uslugom u ukupnom god. prihodu sudjeluje sa 97,1%. Sad se postavlja logično pitanje što to u Čistoći (koji poslovi) čini 76% preostalog troška ako je trošak povezan s javnom uslugom svega 24%. Pitanje mogu postaviti i obrnuto, koje to djelatnosti u Čistoći čine svega 3% prihoda a daju 76% troškova ??? Čini mi se da bi ovakve stvari trebalo malo bolje objasniti. Ne kažem da matematika ne štima ali je u najmanju ruku čudna i zahtjeva objašnjenje. HSLS je zabrinut i u svezi pritužbi građana kako im je Čistoća poslala račune za korištenje posuda većeg volumena nego ih oni stvarno koriste, odnosno građani koji koriste posude volumena 80 L dobivaju račune kao da koriste posude volumena 120 L. Voditelj podružnice Čistoće mi je na moje zastupničko pitanje odgovorio da je to točno i da se tu radi “anomaliji” koja će biti otklonjena uvođenjem vrećica .Izvješće gradske Čistoće o radu za 2021. je manjkavo i sumnjivo, tražimo detaljno pojašnjenje
Darko Klasić istaknuo je da Zagrebačka Čistoća proteklog je tjedna pozvala predstavnike stanara na podnošenje zahtjeva za postavljanju boksova za spremnike komunalnog otpada koji će se nalaziti na javnoj površini. Prema uputama gradske uprave vlasnici nekretnina dužni su kante za otpad smjestiti u zaključanim smetlarnicima kako bi se trećim osobama onemogućio pristup kantama. Ovim naputkom se uspostavlja neosporna odgovornost vlasnika nekretnina za neodgovarajuće odlaganje otpada. Na javnim površinama moći će biti samo spremnici otpada za koje je dobiveno odobrenje o zauzimanju javne površine od grada, trošak postavljanja boksova za kante platit će vlasnici nekretnina a za najam javne površine još nisu definirani jasni odgovori od gradske uprave. Vezano uz spremnike na javnim površinama uopće se ne traže rješenja vezana uz sam centar grada gdje kante osim fizičkih prepreka stvaraju ružnu vizualnu i estetsku sliku glavnog Grada.
Svjedočili smo da je Tomislav Tomašević nakon što je postao gradonačelnik donio odluku o poništenju natječaja za zbrinjavanje glomaznog otpada, pod izlikom da će Zagreb uspjeti sam zbrinuti glomazni otpad , tada se unajmila privatna tvrtka za skladištenje tog glomaznog otpada u Sesvetskom Kraljevcu te odvoz otpada u Sisak gdje se drobio. Na kraju se nakon pola godine sav skladišteni otpad vratio na Jakuševec, zašto je onda bila potreba da se angažiraju tvrtke za skladištenje u Sesvetskom Kraljevcu?
Dali je ovdje riječ o neiskustvu ili nedostatku realnog plana i strategije gospodarenja otpadom ? Čini se da su problemi s odvozom glomaznog otpada u Zagrebu samo početak puno većih problema o čijem rješenju uopće Tomašević ne želi ili ne zna odgovore. Tome svjedoči i činjenica kako i nove drobilice još nisu u pogonu. Bez rješenja u kojem nije jasno planiran Centar za gospodarenje otpadom, postrojenje za pretvaranje otpada u ekološku električnu energiju i toplinu koja se može koristiti za grijanje i plana za zatvaranje Jakuševca , nema uspješnog gospodarenja otpadom i u Zagrebu tek počinju problemi s otpadom i smećem.
HSLS Grada Zagreba također upozorava na problem građevinskog otpada od obnove za koji Grad Zagreb nije našao pogodnu i uređenu lokaciju. Očekujemo skori početak obnove i upozoravamo da bi nepronalaženje pogodne lokacije za otpad od rušenja mogla usporiti i pomaknuti sam početak obnove.
Da će odvoz otpada u Zagrebu poskupjeti, poznato je otkada su platforma Možemo i Tomislav Tomašević preuzeli upravljanje gradom, ali sa ovakvom ne-Možemo strategijom upravljanja neosporno je da će cijene odvoza otpada biti značajno više, a smeća će biti posvuda.
Predsjednik HSLS grada Zagreba Darko Klasić pozvao je gradonačelnika Tomislav Tomašević da pod hitno nađe nekoga tko stvarno nešto zna o gospodarenju otpadom. Jer nešto ozbiljno nije u redu s otpadom i bez Bandića svjedočimo kolapsu strategije upravljanja otpadom u Zagrebu. Trenutni problemi s odvozom glomaznog otpada vode u kolaps sustava i novo pražnjenje novčanika građana.