U petak su Grad Zagreb i Ministarstvo prometa i veza potpisali ugovor za nabavu 20 novih niskopodnih tramvaja koje će se financirati iz nacionalnog programa oporavka i otpornosti u iznosu od 47.225.000 eura. Dio troška nabave novih tramvaja od 37.780.000 eura u potpunosti je financiran iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti , dok Grad Zagreb preuzima plaćanje PDV-a u iznosu od 9.445.000 eura.
Pozitivan je to korak nadopune zetovog tramvajskog voznog parka, koji nije zastario jer sadrži preko 140 niskopodnih jedinica. Bolest ZET-ovog voznog parka je izostanak adekvatnog održavanja. Uzrok te bolesti leži ponajviše u odgovornosti ove gradske uprave i upravljanja nabavom.
Ono sa čime se ne možemo složiti je najava rješavanja problema lošeg javnog prijevoza u Zagrebu prvenstveno nabavom novih tramvaja i autobusa na baterije, što su sigurno nužna neophodna sredstava u javnom prijevozu, ali pritom gradska uprava zanemaruje učinkovitu organizaciju postojećih i dostatnih tramvaja i autobusa.
Podsjećamo da u Zagrebu trenutno prometuje 187 tramvaja, od čega 142 novih niskopodnih tramvaja tip NT2200 i NT2300 .
Neplaniranje radova u prometu, neprovođenje komunalnog reda, izostanak strategije prometa, loš rad gradskog prometnog redarstva uz neodgovarajuće održavanje vozila ZET-a osnovni su uzrok kašnjenja tramvaja i autobusa, nepridržavanja voznog reda ili preskakanja vožnji te posljedično tome i velikih gužvi u tramvajima i autobusima ZET-a kao i prometnog kolapsa.
U prilog tome govori i podatak o prosječnoj brzina tramvaja u Zagrebu od 12,80 km/sat i svega 19 milijuna eura (142,6 milijuna kuna) uloženo u održavanje vozila ZET-a , iz kojih su vidljivi pravi uzroci lošeg funkcioniranja javnog prijevoza u Zagrebu.
Stoga HSLS poziva gradsku upravu i Tomislava Tomaševića ako želi unaprijediti javni prijevoz da krene rješavati probleme prometne infrastrukture koja je doživjela kolaps u Zagrebu i prione popravku i održavanju tramvaja i autobusa koji su neselektivnim uštedama ostali bez rezervnih dijelova . Sama nabava novih vozila iako dobrodošla, je samo krpanje problema.
Također predlažemo gradskoj upravi nabavu trolejbusa kao vozila na alternativni pogon izvan tramvajske mreže kao prihvatljivije i ekonomičnijeg rješenje od baterijskih autobusa ili širenja tramvajske mreže , umjesto što zbog nedostatka vizije i znanja preuzima stara rješenja od prošlog gradonačelnika. Kombinacijom trolejbusa s autonomijom izvan kontaktne mreže moglo bi se doseći i mjesta II. zone Zeta. Trolejbus lakše može zaobići neka ograničavajuće prepreke , jer za razliku od tramvaja ne traži izgradnju građevinski i financijski zahtjevne pruge. Iz tog razloga u HSLS-ovom programu unaprijeđena prometa u gradu Zagrebu nalazi se i ovaj projekt razvoja ovog alternativnog i zelenog javnog prijevoza visoko na listi prioriteta, istaknuo je predsjednik zagrebačkog HSLS-a Darko Klasić.
Divljanje biciklista u Zagrebu postaje opasnije za pješake od automobilskog prometa
Grad i država se moraju uključiti u rješavanje problema primarno edukacijom, a u slučaju potrebe – i preventivnim djelovanjem Prometnog redarstva
Svakodnevno svjedočimo jurnjavi i opasnoj, pa i nasilnoj, vožnji mnogih biciklista u našem gradu. U pješačkim zonama i nogostupima mnogi učestalo velikim brzinama voze slalom tik uz prolaznike, od kojih su mnogi starije osobe i djeca, a biciklističkim stazama kreću se nedozvoljenim smjerovima. Budući da nemaju registracijske pločice i lako su pokretljivi, vrlo brzo pobjegnu s mjesta na kojima se događaju incidenti te ih je teško identificirati.
U gradovima i državama s kojima se volimo uspoređivati, primjerice u Amsterdamu – takvih problema nema budući da biciklisti, kao i ostali sudionici u prometu, poštuju pravila jer nadležne vlasti vode o tome računa.
Člancima 112. i 113. Zakona o sigurnosti prometa na cestama regulirano je kretanje bicikala i sličnih vozila, kao i sankcije za nepoštivanje pravila. Prometno redarstvo ovlašteno je poduzimati mjere propisane tim Zakonom, kao i Prekršajnim zakonom. Međutim, Prometno redarstvo to ne čini. Osim toga, postoje i biciklisti koji niti ne znaju kojih se pravila moraju držati jer ih nitko tome ne podučava.
Iz tog razloga Alen Lochert ispred HSLS-a Zagreb predložio je gradskoj upravi da:
- a) hitno osmisli i, najkasnije u roku od dva mjeseca, počne periodički provoditi kampanje s naglaskom na informativno-preventivnu svrhu edukacije biciklista o ponašanju u prometu
- b) naloži Prometnom redarstvu periodičko provođenje preventivnih akcija, po uzoru na akcije „Martinje“, „Brzina“ i sl., koje MUP provodi na državnoj razini
- c) naloži Prometnom redarstvu redovito poduzimanje mjera i sankcija koje je ovlašteno primjenjivati