Najnovija tragična nesreća Cessne 182 u nedjelju, 29.5.2022., još jedna je u nizu zadnjih godina sve učestalijih zrakoplovnih nesreća uglavnom malih privatnih letjelica. Na žalost, uslijed pada malih privatnih zrakoplova, gotovo uvijek dolazi i do pogibije ljudi.
Kako bi unaprijedili sigurnost zračnog prometa država ovdje treba hitno intervenirati jer su pojedini sigurnosni segmenti unatoč pomacima u zakonskoj regulativi još manjkavi i doslovno u oblacima.
Sa jedne strane imamo odličnu zakonsku regulativu za letenje dronovima iako čak štoviše i administrativno prereguliranu, dok istovremeno imamo skoro pa nevidljivu upotrebu zrakoplova u nekontroliranom zračnom prostoru .
Zračni prostor u Republici Hrvatskoj dijeli se na sloj slobodnog letenja, donji i gornji zračni prostor. Unutar sloja slobodnog letenja dopušteni su samo letovi prema pravilima vizualnog letenja i primjenjuje se razdvajanje po principu „uoči i izbjegni“ , a isti se proteže do visine od 300 m iznad terena, i to je takozvani nekontrolirani zračni prostor.
Zrakoplovi koji lete unutar tog zračnog prostora, na žalost nije određeno kao područje obavezne uporabe transpondera. Radi toga, u ovom području do 300m, zrakoplovi lete prema pravilima vizualnog letenja i defacto su nevidljivi kontroli zračne plovidbe.
Apsurd ovakve zakonske regulative naročito dolazi do izražaja u okviru nove zakonske obaveze o uporabi transpondera (ili uređaja koji omogućava identifikaciju) na dronovima, čak i onima najmanje gramaže, koji uglavnom lete na visinama ispod 120 m, dok istovremeno mali zrakoplovi poput Cessni nemaju obavezu uporabe transpondera ispod visine od 300 m. Ovdje treba napomenuti i da je najveća vjerojatnost „susreta“ dronova i malih zrakoplova upravo na tim visinama .
Ovakvo manjkavo zakonsko rješenje otvara niz pitanja od ugrožavanja suvereniteta (mada bi svaki prekogranični let tražio predaju plana leta, čak i ako se odvija na tako malim visinama) do čestog ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa .
Jedna od najboljih i najinovativnijih aplikacija na svjetskom tržištu koja je rezultat Hrvatske pameti AMC portal , Hrvatske kontrole zračne plovidbe u značajnoj bi mjeri unaprijedio sigurnost zračnog prometa. Ovaj možda najbolji takav alat u svijetu za objavu informacija o rezervacijama struktura u zračnom prostoru krajnjim korisnicima je u funkciju stavila jedinica za upravljanje zračnim prostorom RH, a ista je zapravo združena civilno-vojna fokusna točka nadležna za dnevno/taktičko upravljanje zračnim prostorom pod nadležnošću RH.
Nažalost iako je ova aplikacija jednostavna i pregledna za korištenje te zamišljena kao alat koji će u realnom vremenu dati cjelokupnu informaciju o korištenju zračnog prostora iznad RH i tako značajno doprinijeti povećanju sigurnosti zbog neobaveze korištenja transpondera kod malih zrakoplova ona je značajno kompromitirana unatoč svojoj najboljoj namjeri. Zrakoplovi koji lete bez uporabe transpondera prema pravilima vizualnog letenja su u aplikaciji praktički nevidljivi što znači da su nevidljivi i Hrvatskoj kontroli zračnog prostora.
Već gotovo sutra na Hrvatskom nebu imati ćemo nove vojne zrakoplove čija vrijednost iznosi par desetaka milijuna eura , koje ne ugrožavaju dronovi jer taj segment je i više nego prereguliran već manjkava zakonska regulativa za male zrakoplove.
Mi kao društvo uvijek smo se bojali novoga i promjena, a zanemarivali smo naslijeđene i ustaljene nelogičnosti i ugroze koje potaknu niz pitanja tek kada se desi niz nesreća, često uz ljudske žrtve.
Moram spomenuti da već dugo traje pritisak generalne i sportske avijacije da se sloj slobodnog letenja dodatno podigne i na bitno veće visine kako bi izbjegli obavezu ugradnje transpondera i radio komunikacijske opreme u svoje zrakoplove.
Država unutar svog zračnog prostora mora imati potpuni i nepovredivi suverenitet.
Strogo treba kontrolirati letenje zrakoplova unutar zračnog prostora neke države, a koje se događa bez znanja i kontrole države kojoj zračni prostor pripada.
Kada je u pitanju sigurnost zračnog prometa zrakoplovi koji lete unutar kontroliranog zračnog prostora moraju imati i upotrebljavati transpondere kako bi povećali sigurnost prometa i izbjegli sad već svakogodišnje nesreće malih zrakoplova često u vlasništvu stranih vlasnika.
Piše Darko Klasić