Ukoliko Vas država ili, osobito, Grad Zagreb izvlašćuju s Vašeg zemljišta zbog nekog projekta od opće društvene koristi ili ako takvo isto zemljište namjeravate kupiti od, primjerice, Grada Zagreba, bit ćete iznenađeni razlikom cijene većom nekoliko puta. Kako je to moguće? Očigledno je razlika podacima koji se serviraju sudskim vještacima od strane Službi koje vode evidencije realiziranih kupoprodaja u onima koji su angažirani od strane grada ili države da provedu procjenu zemljišta ili nekretnina. A procjena će uglavnom biti vezana uz pravilo veži konja gdje ti gazda kaže. Skoro svako mjesečno svjedoci smo afera sa podcijenjenom državnom imovinom koja se često ustupa ispod realnih tržišnih cijena ili prikazivanja vrijednosti prodanih nekretnina za nerealne iznose na koje se plaća porez.
Državni proračun RH kontinuirano gubi ogromna sredstva od kada je donesen Zakon o procjeni vrijednosti nekretnina na zahtjev struke koja je godinama tražila usvajanje europskih standarda o procjeni vrijednosti nekretnina prije ulaska RH u EU. U gradu Zagrebu kao u i ostalim gradovima radi se o velikim apsurdima: radi se mnogo postupaka izvlaštenja pa Procjeniteljska povjerenstva gradova i županija ne rade kao neovisna tijela za razliku od drugih država EU već korisnik izvlaštenja (grad, županija) izdaje zbirke podataka vještacima što je nezakonit pritisak na neovisnost i nepristranost sudskih vještaka.
Možda su najbolji primjer nekretnine navedene u popisu e-Nekretnina na elitnoj lokaciji na Pantovčaku u Zagrebu prije godinu dana, kada su u pogledu najviših vrijednosti kvadrata u istom kvartu prijavljivane realizirane kupoprodaje cijene kvadrata zemljišta u nevjerojatnom rasponu od 185 do 1166 eura.
S tim u vezi postavlja se otvoreno pitanje koliko se sredstava, koja bi mogla biti u državnom odnosno županijskom i gradskom proračunu gubi na takvim netočnim unosima cijena, s obzirom da komisije Porezne uprave koja određuju porez na promet nekretnina nemaju u svom sastavu vještake koji će obići nekretnine i utvrditi njihovu pravu vrijednost. I to prema svom znanju, položenoj prisezi, kaznenoj i materijalnoj odgovornosti uz osiguranje policom osiguranja za slučaj nanošenja štete.
Za kvalitetnu bazu podataka kako državnog i općeg sektora tako i privatnog vlasništva nekretnine u Republici Hrvatskoj potrebni su i odgovarajući stručni sudski vještaci. Na Hrvatskim sudovima više nije samo problem pronaći vještaka za vrijednost nekretnina , već i ostalih važnih struka vještaka od medicinskih , prometnih do financijskih čega smo često svjedoci u velikom broju sudskih postupaka. Primjeri lošeg i dobrog vještačenja vidljivi su svakodnevno na Hrvatskim sudovima od slučaja vještačenja Agrokora do međunarodne arbitraže u Washingtonu, gdje je zahvaljujući cijelom timu iz DORH-a sa nalazom vještačenja hrvatskog vještaka Republika Hrvatska nije morala platiti odštetu stranom tužitelju u vrijednosti 33 milijuna dolara.
Nažalost, položaj ovog važnog partnera i pomagača sudovima nepravedno je zanemaren i zapostavljen u odnosu na sudačku i odvjetničku profesiju, unatoč jednakoj vrijednost i važnosti njihova za uspješno funkcioniranje pravosuđa i, posljedično, odgovarajuću zaštitu prava građana. Od 1998. nije se mijenjala vrijednost radnog sata i ispada da je cijena rada ovih 50 struka i 140 specijalnosti koliko ima u RH iznosi 9 eura bruto ili od 11,6 puta manje od odvjetnika ili 2-3 puta manje od sudskih tumača i to u slučaju kada ima sudovi napišu rješenje kojim se odobrava račun vještačenja, a isplate znaju čekati po dvije i tri godine dok se ne završe drugostupanjski postupci .
Danas u fokusu javnosti je nakon nevjerojatne odgode ročišta na Krku zbog zlovolje suca zbog njegove plaće koju smatra neodgovarajućom , aktualizira se cijena rada sudaca U Republici Hrvatskoj pri čemu se opet zaboravlja da su i sudski vještaci uključeni u rad sudbene vlasti i da bez dobrog, kvalitetnog i stručnog nalaza vještaka nema niti dobre sudske odluke-rješenja.
U Hrvatskoj je 412 pravnih za vještačenje i svakim danom ih je sve manje jer profesija nije u svim proteklim desetljećima odgovarajuće regulirana niti plaćena te dosadašnje stanje postaje neodrživo kako za zaštitu vrijednosti Republike Hrvatske tako i za svakog građana koji želi uređeno i učinkovito pravosuđe i pravične presude.
Naime, da bi sudski vještak sačuvao svoju osobnu neovisnost, odnosno kako bi se izbjegao rizik od materijalnog utjecaja na vještake, rad vještaka treba biti razumno i adekvatno nagrađen te uređen propisima na odgovarajući način.
U skladu obvezama da svaka država članica Vijeća Europe treba ili uvesti zakonske propise koji se odnose na prava i odgovornosti vještaka u sudskom postupku i kontrolirati zadovoljavaju li postojeće , pozivam ovom prilikom resorno Ministarstvo pravosuđa i uprave da žurno donese potrebnu zakonsku regulativu kako bi unaprijedili ovu slabu točku hrvatskog pravosuđa.