Zakon o sestrinstvu rasprava u Saboru Darko Klasić

od HSLS

Danas je obrazovni biznis u Hrvatskoj uzrokovao  otvaranja velikog broja stručnih i specijalističkih studija što je dovelo do značajnog porasta broja djelatnika u zdravstvu koji su završili  prijediplomske stručne ili sveučilišne studije sestrinstva ,   radiološke djelatnosti , fizioterapije, medicinsko laboratorijske djelatnosti i radne terapije.

Nažalost ovako veliki broj visokoobrazovanih zdravstvenih radnika nije donio nužni iskorak u kvaliteti pružanja usluga  jer  porast standarda obrazovanja nije pratilo proširenje dužnosti i kompetencija tako obrazovanih zdravstvenih radnika.

Štoviše posljedice su često bile upravo suprotne i dovele su do problema  u organizaciji rada u zdravstvenim ustanovama te poremećajima u međuljudskim odnosima na radnom mjestu i time posljedičnim nezadovoljstvom u sustavu.

Danas nije zato rijedak primjer na bolničkim odjelima da je izjednačen broj sestara sa završenim srednjoškolskim obrazovanjem i prvostupnica sestrinstva koje imaju iste kompetencije i opseg posla čime se zapravo i gubi smisao samog ovakvog obrazovanja.

S druge strane u primarnoj zdravstvenoj zaštiti  potencira se kao standard u timovima obiteljske medicine obaveza zapošljavanja prvostupnica sestrinstva koje se onda uglavnom bave većinom administrativnom obradom i prijemom pacijenata u ambulantama obiteljske medicine.  Ovo zapravo nema smisla , jer uz podizanje troškova zdravstvene usluge primarne zdravstvene zaštite ovdje se obezrveđivanje temeljna obrazovna razina srednje strukovne škole za medicinske sestre koja je najduža od svih srednjoškolskih profesija i traje pet godina kao i prvostupnica sestrinstva čije visoko školsko specijalističko obrazovanje se svodi  na obavljanje administrativnih poslova.

Upravo zato smatram da ovaj  Zakon o sestrinstvu  radi značajan iskorak u pravcu definiranja dužnosti medicinskih sestara te uređenja kompetencija prema različitim stupnjevima   naobrazbe,  što će na kraju dovesti  do kvalitetnije zdravstvene skrbi i do efikasnijeg zdravstvenog sustava.

Ovim zakona o sestrinstvu  ulazimo i u društvo  zapadnoeuropskih zemalja u kojima medicinske sestre i tehničari samostalno pružaju hitnu medicinsku skrb životno ugroženim pacijentima na mjestu intervencije ili tijekom transporta do dolaska u bolnicu i rasterećuju liječničku profesiju čime se i racionaliziraju troškovi zdravstvenog sustava ali se i materijalno vrednuje ulaganje u dodano obrazovanje medicinskih sestara i tehničara.

U Hrvatskom zdravstvu do sada  medicinske i stručne dužnosti i kompetencije medicinskih sestara i tehničara de facto su bile istovjetne na svim razinama osim ukoliko niste   obavljali  dužnosti glavne sestre odjela ili zdravstvenih ustanova .

Specijalizacija medicinskih sestara i tehničara iz područja hitne medicinske pomoći je sigurno dobar put  prema specijalizaciji iz svih specifičnih područja koja će dodati novu kvalitetu u području hitne medicinske skrbi , ali mislim da  na tome ne bi trebalo stati jer postoji niz drugih specifičnih i različitih dijelova medicine gdje nam je potreban ovakva vrsta specijalizacije kako  da bi svi naši  pacijenti dobili najbolju uslugu.

Zato bih volio sutra vidjeti i medicinske sestre specijalistice intenzivne njege ili anestezije , koje će također imati  kompetencije i specijalizacije u okviru stručnih prijediplomskih stručnih studije  u pojedinim zahtjevnim specifičnim medicinskim područjima.   Ovime bi i prijediplomske stručne i sveučilišne studije također opravdale svoju svrhu u obrazovanju  umjesto dosadašnje prakse inflacije velikog broja  medicinskih kadrova opće namjene bez specifičnih znanja za koje sutra nećemo imati mjesta u zdravstvenom sustavu sukladno njihovoj naobrazbi.

Zato kako  bi Zakon  o sestrinstvu zaživio i postigao puni učinak , obrazovni sustav morat će se značajno korigirati i prilagoditi ovim novim standardima obrazovanja, dužnosti i kompetencija, kako bi se njime osigurala još bolja kvaliteta rada medicinskih sestara u Hrvatskoj.

Sa ovom promjenom zakonske regulative u sestrinstvu ne smijemo stati i Ministarstvo treba na isti način primijeniti i revidirati zakone i o drugim zdravstvenim djelatnostima od radiološke i fizioterapije do laboratorijske djelatnosti  koje unatoč završetku preddiplomskih i diplomskih studija  također  nemaju regulirane odgovarajuće kompetencije i dužnosti koja bi pratile njihovu naobrazbu i specifične zahtjeve.

Još bi se htio osvrnuti vezano uz članak 5. kojim se dopunjuju odredbe važećeg Zakona u vezi s nadležnostima i javnim ovlastima Komore, potrebno je sagledati omogućavanje slobode izbora želi li netko biti član Komore (što vrijedi i za ostale komore u zdravstvu, pa i šire).

Mnogi članovi komora reći će da zapravo plaćaju porez na diploma. Stekli su stručno obrazovanje, a onda im se za licencu uvjetuje članstvo i postavljaju barijere, od kojih strukovne komore imaju posebne interese za koje su se zauzeli kod resora i zakonodavca. Strukovne komore velika su barijera slobodnom tržištu i stvaraju dodatne namete na plaću .  Strukovne komore dio su jednog uvelike netransparentnog sustava unutar kojega mnoge od njih nikome ne odgovaraju. Sporne su i ovlasti komora na vođenje sudsko-disciplinskih postupaka često po principu  kadija te tuži, kadija ti sudi gdje ne postoji drugostepeno tijelo izvan komore . Zato se mi u  HSLS zalažemo za transparentnost i deregulaciju rada svih komora.

Zakon o sestrinstvu je korak u pravom smjeru ne samo za regulaciju rada medicinskih sestara i tehničara  već i ostali profesija u zdravstvu , i nadam se da će nakon izglasavanja zakona ove izmjene i brzo zaživjeti  jer će se tada najbolje vidjeti perspektiva onoga što je predloženo.

Nove objave u ovoj kategoriji