Zakon o sestrinstvu rasprava u Saboru Darko Klasić

Danas je obrazovni biznis u Hrvatskoj uzrokovao  otvaranja velikog broja stručnih i specijalističkih studija što je dovelo do značajnog porasta broja djelatnika u zdravstvu koji su završili  prijediplomske stručne ili sveučilišne studije sestrinstva ,   radiološke djelatnosti , fizioterapije, medicinsko laboratorijske djelatnosti i radne terapije.

Nažalost ovako veliki broj visokoobrazovanih zdravstvenih radnika nije donio nužni iskorak u kvaliteti pružanja usluga  jer  porast standarda obrazovanja nije pratilo proširenje dužnosti i kompetencija tako obrazovanih zdravstvenih radnika.

Štoviše posljedice su često bile upravo suprotne i dovele su do problema  u organizaciji rada u zdravstvenim ustanovama te poremećajima u međuljudskim odnosima na radnom mjestu i time posljedičnim nezadovoljstvom u sustavu.

Danas nije zato rijedak primjer na bolničkim odjelima da je izjednačen broj sestara sa završenim srednjoškolskim obrazovanjem i prvostupnica sestrinstva koje imaju iste kompetencije i opseg posla čime se zapravo i gubi smisao samog ovakvog obrazovanja.

S druge strane u primarnoj zdravstvenoj zaštiti  potencira se kao standard u timovima obiteljske medicine obaveza zapošljavanja prvostupnica sestrinstva koje se onda uglavnom bave većinom administrativnom obradom i prijemom pacijenata u ambulantama obiteljske medicine.  Ovo zapravo nema smisla , jer uz podizanje troškova zdravstvene usluge primarne zdravstvene zaštite ovdje se obezrveđivanje temeljna obrazovna razina srednje strukovne škole za medicinske sestre koja je najduža od svih srednjoškolskih profesija i traje pet godina kao i prvostupnica sestrinstva čije visoko školsko specijalističko obrazovanje se svodi  na obavljanje administrativnih poslova.

Upravo zato smatram da ovaj  Zakon o sestrinstvu  radi značajan iskorak u pravcu definiranja dužnosti medicinskih sestara te uređenja kompetencija prema različitim stupnjevima   naobrazbe,  što će na kraju dovesti  do kvalitetnije zdravstvene skrbi i do efikasnijeg zdravstvenog sustava.

Ovim zakona o sestrinstvu  ulazimo i u društvo  zapadnoeuropskih zemalja u kojima medicinske sestre i tehničari samostalno pružaju hitnu medicinsku skrb životno ugroženim pacijentima na mjestu intervencije ili tijekom transporta do dolaska u bolnicu i rasterećuju liječničku profesiju čime se i racionaliziraju troškovi zdravstvenog sustava ali se i materijalno vrednuje ulaganje u dodano obrazovanje medicinskih sestara i tehničara.

U Hrvatskom zdravstvu do sada  medicinske i stručne dužnosti i kompetencije medicinskih sestara i tehničara de facto su bile istovjetne na svim razinama osim ukoliko niste   obavljali  dužnosti glavne sestre odjela ili zdravstvenih ustanova .

Specijalizacija medicinskih sestara i tehničara iz područja hitne medicinske pomoći je sigurno dobar put  prema specijalizaciji iz svih specifičnih područja koja će dodati novu kvalitetu u području hitne medicinske skrbi , ali mislim da  na tome ne bi trebalo stati jer postoji niz drugih specifičnih i različitih dijelova medicine gdje nam je potreban ovakva vrsta specijalizacije kako  da bi svi naši  pacijenti dobili najbolju uslugu.

Zato bih volio sutra vidjeti i medicinske sestre specijalistice intenzivne njege ili anestezije , koje će također imati  kompetencije i specijalizacije u okviru stručnih prijediplomskih stručnih studije  u pojedinim zahtjevnim specifičnim medicinskim područjima.   Ovime bi i prijediplomske stručne i sveučilišne studije također opravdale svoju svrhu u obrazovanju  umjesto dosadašnje prakse inflacije velikog broja  medicinskih kadrova opće namjene bez specifičnih znanja za koje sutra nećemo imati mjesta u zdravstvenom sustavu sukladno njihovoj naobrazbi.

Zato kako  bi Zakon  o sestrinstvu zaživio i postigao puni učinak , obrazovni sustav morat će se značajno korigirati i prilagoditi ovim novim standardima obrazovanja, dužnosti i kompetencija, kako bi se njime osigurala još bolja kvaliteta rada medicinskih sestara u Hrvatskoj.

Sa ovom promjenom zakonske regulative u sestrinstvu ne smijemo stati i Ministarstvo treba na isti način primijeniti i revidirati zakone i o drugim zdravstvenim djelatnostima od radiološke i fizioterapije do laboratorijske djelatnosti  koje unatoč završetku preddiplomskih i diplomskih studija  također  nemaju regulirane odgovarajuće kompetencije i dužnosti koja bi pratile njihovu naobrazbu i specifične zahtjeve.

Još bi se htio osvrnuti vezano uz članak 5. kojim se dopunjuju odredbe važećeg Zakona u vezi s nadležnostima i javnim ovlastima Komore, potrebno je sagledati omogućavanje slobode izbora želi li netko biti član Komore (što vrijedi i za ostale komore u zdravstvu, pa i šire).

Mnogi članovi komora reći će da zapravo plaćaju porez na diploma. Stekli su stručno obrazovanje, a onda im se za licencu uvjetuje članstvo i postavljaju barijere, od kojih strukovne komore imaju posebne interese za koje su se zauzeli kod resora i zakonodavca. Strukovne komore velika su barijera slobodnom tržištu i stvaraju dodatne namete na plaću .  Strukovne komore dio su jednog uvelike netransparentnog sustava unutar kojega mnoge od njih nikome ne odgovaraju. Sporne su i ovlasti komora na vođenje sudsko-disciplinskih postupaka često po principu  kadija te tuži, kadija ti sudi gdje ne postoji drugostepeno tijelo izvan komore . Zato se mi u  HSLS zalažemo za transparentnost i deregulaciju rada svih komora.

Zakon o sestrinstvu je korak u pravom smjeru ne samo za regulaciju rada medicinskih sestara i tehničara  već i ostali profesija u zdravstvu , i nadam se da će nakon izglasavanja zakona ove izmjene i brzo zaživjeti  jer će se tada najbolje vidjeti perspektiva onoga što je predloženo.

Related posts

HSLS želi uvesti elektroničko glasovanje!

Prvi korak na dugom putu

Čazmu nakon gotovo tri desetljeća preuzima novo lice. HSLS-ova Valentina Čanađija otkriva prve poteze