Zakon o plaćama u državnim i javnim službama

Zastupnik HSLS Darko Klasić u Hrvatskom Saboru je  raspravljao  o  temi koja je prisutna sigurno već više od 10 godina i o zbog koje   se dosada već više puta vodila rasprave te  izazivale  žestoke reakcije socijalnih partnera i koju zbog osjetljivosti problema i prijepora nitko nije imao snage probat odgovarajuće urediti.

Podupirem  ovo nastojanje  i spremnost Ministra i ministarstva da su krenuli u izmjenu ove zahtjevne problematike kojim će se urediti plaće državnih i javnih službenika po načelu jednake plaće za jednaki rad, bez kalkulacija i to sada skoro na kraju mandata kada se svaki potez aktualne Vlade promatra ispod povećala.

U državnim i javnim službama postoji oko 2,5 tisuće kategorija  radnih mjesta, iako su  nekad razlike između kategorija neznatne ili ih  u poslu i nema. Tako često vidimo da službenici i zaposlenici  koji obavljaju isti posao ali su zaposleni u različitim državnim tijelima, imaju i nekoliko stotina eura različitu plaću. Da bi se ta nepravda ispravila zakon umjesto 560 različitih dodataka na plaću stavlja u transparentni okvir koeficijenata u rasponu od 0,9 do 8 , sve razvrstao u 16 platnih razreda.

Dosadašnji sustav plaća u državnim i javnim službama sigurno je zato neodrživ, njime je otežano napredovanje u službi a ostavlja prostora za  politički utjecaj.  Zato nije ni čudo da plaće često ne odražavaju rad zaposlenika , što  se i izravno reflektiralo na učinak javnih službi kao što se i stvorilo opće javno mišljenje o javnoj upravi kao „uhljebima“ u kojem su plaće jednake učinku zaposlenika koji tamo ionako samo čekaju mirovinu te da je broj zaposlenika u ukupnom javnom sektoru u odnosu na privatni sektor previsok. Što u stvarnosti ne odgovara istini , jer brojni djelatnici kvalitetno i vrijedno obavljaju svoj posao ali nisu adekvatno vrednovani u odnosu na one koji koriste beneficije javne službe te degradiraju njezin ugled jer su zakonski zaštićeni poput ličkog medvjeda a materijalna prava i plaće su im ista kao i onih koji vrijedno rade.

Ovaj zakon kako je predložen trebao bi to promijeniti, dokinuti  prevelik broja različitih dodataka na plaću, nejednakih plaća jednakih ili sličnih radnih mjesta i činjenice da se u postojećem sustavu koeficijenata plaće (pre)često povećavaju izmišljanjem nepotrebnih rukovodećih radnih mjesta, te  omogućiti  nagrađivanje  onih koji dobro rade i kažnjavanjem onih koji pokazuju slab ili nikakav radni učinak.

Uvođenje mjerenja učinkovitosti rada je svakako dobar pravac , ali postoji  pitanje koncepta vrednovanja rada koji treba dodatno razraditi , jer je sada subjektivnost u sustavu ocjenjivanju  izrazito velika.

Uz sve potencijalne zamke i tradicionalnu nesklonost službenika i njihovih sindikalnih predstavnika ocjenjivanju , iz njega treba otkloniti bilo kakve nedoumice i nedorečenosti u sustavu ocjenjivanja kako bi za većinu zaposlenih predstavljao priliku i perspektivu za profesionalni rast i razvoj te kao utemeljen preduvjet za rast plaće.

Tako postavljen vrijednosni sustav može  onda predstavljati prihvatljiv temelj za novi platni sustav, posebice ako se i sindikati fokusiraju ne njegove realne pozitivne učinke, poput mogućnosti bržeg rasta plaće i dobivanja novčanih nagrada za one koji postižu bolje rezultate.

Dosadašnji pokušaji donošenja novog zakona o plaćama uvijek je pratila najava ukidanja dodatka od 0,5 posto po godini staža i njegove zamjene periodičnim promicanjem u plaći za jednu, dvije ili pet godina, ovisno o ocjenama rada odnosno učinkovitosti službenika. I upravo su ukidanje tzv. dodatka za minuli rad  i najave ukidanja dodataka za posebne uvjete rada, izazivale dosada najveće strahove među samim djelatnicima ali i različita stajališta  na relaciji Vlada – sindikati.  Sa druge strane postojeći  sustav teži netransparentnom modelu nagrađivanja radnika kroz njihovo pozicioniranje na  bolje plaćena radna mjesta koji nisu rezultat stvarnih organizacijskih potreba pojedinih tijela i službi, već sredstvo njihovog nagrađivanja za pokazane rezultate rada ili lojalnost u službi.

Međutim ovaj prijedlog zakona o plaćama koji se odnosi na državne i javne službe, zadržava  dodatak za staž i istovremeno mogućnost promaknuća temeljem ocjena rada, kada prikupe odgovarajući broj bodova koji donose takve ocjene. Zakon čak nudi i mogućnost da se dodaci za posebne uvjete rada ugovaraju kolektivni ugovorima, što je dosad bilo nemoguće na području državne službe  a u javnim službama je to bio  zlatni rudnik u kojem se određena djelatnost mogla kolektivnim ugovorom proglasiti područjem s posebnim uvjetima rada. Iako zakon implicira gubitak dodataka na dugogodišnji staž u državnoj službi (javne službe su ga u pravilu zamijenile za povećanje koeficijenata ili druge dodatke) ipak propisuje i mogućnost zadržavanja istovjetne plaće do 2027. godine za one službenike koji bi nakon razvrstavanja u novi platni sustav trebali imati manju plaću. Ono što se vidi iz zakona o plaćama je da će najniži koeficijent u državnoj i javnoj službi biti 0,9. On je sad 0,631 što znači predstavlja povećanje plaće za  42 posto za skupine radnika koje su sada imale najniži koeficijent. .

Novost je i da se uvodi isplata godišnjeg bonusa za najbolje, a dodaci na plaću dobivat će se i za završen poslijediplomski specijalistički studij, za policijsko zvanje, za rad na poslovima s posebnim uvjetima rada, za rad na programima i projektima te za posebne oblike organizacije rada.

Smatram da je sada svakako pravo vrijeme da Vlada pokrene dublje korjenite promjene u javnom sektoru, a upravo je pandemija pokazala da se može relativno dobro i brzo digitalizirati cijeli niz javnih usluga i time smanjiti broj djelatnika i povećati plaće onima koji su produktivniji. To nas vodi prema konceptu učinkovitije državne ekonomije. Niti jedna vlada do sada se nije usudila mijenjati te odnose. O produktivnosti zaposlenika u javnom sektoru se puno govorilo, puno se pisalo i poznato je da je produktivnost rada vrlo kod nas niska i da je jedna od najnižih u Europskoj uniji.

Zato mislim da je dobro i da je sada  pravo vrijeme da Vlada pokrene dublje korjenite promjene u javnom sektoru, a upravo je pandemija pokazala da se može relativno dobro i brzo digitalizirati cijeli niz javnih usluga i time smanjiti broj djelatnika i povećati plaće onima koji su produktivniji.

Donošenje ovog zakona je i snažna politička poruka Europskoj uniji o spremnosti i sposobnosti Hrvatske  da donese zakon koji bi trebao biti pokretač novih trendova i zdrave kompeticije u javnoj upravi , kroz izgradnju i kalibriranje sustava individualnog vrednovanja rezultata rada.

Ovaj zakon može ostvariti  veliki pomak u odnosu na postojeći sustav,  ipak i dalje postoje  pitanja dali će zakon uspjet riješiti suštinski problem kroničnog nedostatka organizacijske kulture i radne etike odnosno profesionalne motivacije za iniciranje i provedbu strukturnih reformi sve to od strane službenika.

U svakom slučaju mislim da je ovo jedna od  tema koja zavrjeđuje ozbiljan konsenzus u javnom prostoru i među svim političkim strankama ukoliko želim da naša zemlja bude uspješna.

Related posts

HSLS želi uvesti elektroničko glasovanje!

Prvi korak na dugom putu

Čazmu nakon gotovo tri desetljeća preuzima novo lice. HSLS-ova Valentina Čanađija otkriva prve poteze