Zakon o logopedskoj djelatnosti

Sa stajalištem HSLS o Zakonu o logopedskoj djelatnosti u Hrvatskom saboru prezentirao je naš zastupnik Darko Klasić

Iz godine u godinu rapidno rastu poremećaji kod djece i odraslih te  je potražnja za logopedima eksplodirala i na terapiju kod logopeda sve više se čeka , ali to je samo vrh sante leda jer  u takvim okolnostima cvijeta kvaziusluga. To je nažalost tako jer su logopedi neregulirana profesija koji vapi za stvaranjem pravnog zakonskog okvira.

Izdvojit ću neke argumente za  izdvajanje logopedske djelatnosti kao posebne i samostalne zdravstvene djelatnosti koja treba imati samostalan zakon tj. Zakon o logopedskoj djelatnosti :

–          prema definiciji krovnih organizacija logopedske struke, Europske asocijacije logopeda (ESLA-e), Američke asocijacije logopeda (ASHA-e), Međunarodne asocijacije logopeda i fonijatara (IALP-a) te prema opisu logopedske djelatnosti od strane Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), logoped je samostalan stručnjak koji samostalno provodi proces prevencije, dijagnostike, tretmana/liječenja/rehabilitacije poremećaja komunikacije, jezika, govora, slušanja, glasa, hranjenja i gutanja sve do donošenja odluke o otpustu pacijenta iz terapijskog procesa. Ta ga činjenica samostalnosti provođenja kompletnog postupka čini odgovornim za pacijenta /korisnika te postupke koje provodi u (re)habilitaciji. Stoga je od izuzetne važnosti da postoji Zakon koji regulira potrebne kompetencije za provođenje logopedske djelatnosti te stručni rad logopeda.

–          Europska asocijacija logopeda (ESLA-e) uputila službenu preporuku Hrvatskom logopedskom društvu i Ministarstvu zdravstva Republike Hrvatske o potrebi donošenja Zakona o logopedskoj djelatnosti te potrebi izdavanja licenci za rad od nadležnog regulatornog tijela budući da magistri logopedije rade s najvulnerabilnijim skupinama društva te provode logopedske postupke dijagnostike i terapije visoke složenosti i zahtjevnosti;

–          Hrvatska logopedija u samom je vrhu europske logopedije (obrazovanje logopeda u Republici Hrvatskoj spada u 5 najprestižnijih logopedskih studija u Europi na preddiplomskoj, diplomskoj i posliijediplomskoj razini obrazovanja):

–          u prostoru Europske unije logopedska djelatnost uglavnom regulirana unutar zdravstvenog sustava (kroz javni i privatni sektor). Razlog tome je klasifikacija djelatnosti logopedije kao zdravstvene djelatnosti prema klasifikaciji Svjetske zdravstvene organizacije

– Kroz Ministarstvo zdravstva logopedska djelatnost regulirana je u Belgiji, Cipru, Češkoj, Francuskoj, Italiji, Irskoj, Malti, Nizozemskoj, Poljskoj, Sloveniji, Španjolskoj i Švedskoj  . Svaka od navedenih država ima regulatorno tijelo koje izdaje dopusnice za rad logopeda i definira potrebne kompetencije za rad u logopedskoj djelatnosti, a prema Direktivi Europske unije 2005/36 EC vezane za potrebe priznavanja stručnih kvalifikacija za pristupnike iz Europskog gospodarskog prostora (EEA).

–          U posljednji 20-ak godina broj poremećaja komunikacije, glasa, jezika, govora, slušanja, gutanja i hranjenja u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, se utrostručio, a i dalje ima tenedeciju porasta. Takva situacija zahtijeva sve veći broj stručnih i kompetentnih djelatnika – magistara logopeda koji rade s navedenom populacijom. U tim situacijama velike potrebe, vrlo često različite druge struke koje nisu kompetentne za provođenje logopedske djelatnosti pružaju tkz. terapiju često i “na crno” što, osim što je moralno i etički neprihvatljivo,  izrazito je opasno za krajnjeg korisnika, a Hrvatsko logopedsko društvo, budući da nema Zakona o logopedskoj djelatnosti koji regulira rad profesije, ni na koji način ne može spriječiti niti sankcionirati ovakve negativne pojave.

 Ono na što imam opaske u ovom Prijedlogu zakona o Logopedskoj djelatnosti i  što mislim da bi trebalo dodatno doraditi  ili  bolje definirati u ovom prijedlogu zakona su

Članak 7. stavka 3. nije prihvatljivo definiran jer Hrvatska logopedska komora  odlučuje rješenjem protiv kojeg nije dopuštena žalba o odobrenju za samostalni rad članova komore.  Ovo predstavlja pravni presedan koji nije prisutan niti u jednoj javnoj instituciji RH  a primjenjuje se učestalo u radu i drugih  komora koje time postaju izdvojeno tijelo sa javnim ovlastima RH  sa mogućnošću trajnog utjecaja  na egzistenciju i mogućnost rada članova komore na koje nema mogućnost drugostupanjske žalbe , što mislim da nije dobra praksa.

Zatim  članak  9. stavku 2. mislim  da je potrebno nadodati da je poslodavac obavezan omogućiti magistru logopedije stručno usavršavanje u vremenu koje ne utječe na obavljanje poslovnih procesa, jer komora treba organizirati edukacije u vremenu kada će najmanje utjecati na rad većine članova komora jer u suprotnom će doći  do zastoja u obradi korisnika usluge logopeda što ne smije biti nikako učestala praksa.  Korist od takve edukacije u konačnici je  manja od štete koja se radi korisnicima logopedskih usluga kao i produljenja listi narudžbi i čekanja.  Nažalost ovo je čest slučaj i u radu drugih zdravstvenih komora , čak bi prije rekao pravilo ali mislim da  to  treba dodatno regulirati. 

Zato u konačnici podupirem zakonsku regulaciju  ove iznimno važne djelatnosti te pozdravljam  da  i Ministarstvo zdravstva sa strukom i Logopedskim društvom aktivno radi na sveobuhvatnom rješavanju ovoga problema zbog kojeg ne sumnjam da nećemo dobiti najkvalitetnije rješenje.

Related posts

HSLS želi uvesti elektroničko glasovanje!

Prvi korak na dugom putu

Čazmu nakon gotovo tri desetljeća preuzima novo lice. HSLS-ova Valentina Čanađija otkriva prve poteze