Donesen Zakon o znanosti i visokom obrazovanju

Visokoobrazovni sustav nakon 20 godina dobiva nove zakonske smjernice koje podrazumijevaju transparentnu znanost i visoko školstvo.

Najveća novost u novom zakonu jest činjenica da će se sveučilišta, odnosno fakulteti, financirati programskim ugovorima te će se time poticati konkurentnost i pozitivna izvrsnost , što je svakako za pozdraviti jer su transparentniji i pravedniji način financiranja.

Iako se u vezi s ovim zakonom u javnom prostoru najviše postavlja pitanje sveučilišne autonomije, smatram da je ovim zakonom zapravo ostvarena uspješna ravnoteža između akademske samouprave i sveučilišne autonomije te potrebnog državnog nadzora.

Država je posrednik između onih koji uplaćuju u javni proračun i institucija koje troše novac iz tog proračuna, zbog čega mora u interesu građana nadzirati kako se troši njihov novac. Dosada nad sveučilištima de facto nije bilo tog nadzora, često se zaobilazio i kršio zakon, vladao je nered u financiranju i utrka dijela zaposlenika na sveučilištu za novcem. Novim zakonskim okvirom omogućuje se tzv. „meki“ oblik nadzora nad javnim novcem i radom javnih sveučilišta, nalik Finskoj.

Nadzorne ingerencije države kao osnivača izuzetno su skromne u odnosu na praksu drugih demokratskih država, a HSLS, vođen idejom fiskalne discipline, podržava jačanje državnog nadzora nad potrošnjom novca iz državnog proračuna.

Bilo je nužno definirati mehanizme i okvir unutar sveučilišta kojima će se građanima i poreznim obveznicima omogućiti ostvarivanje njihovih legitimnih interesa i utjecaja na odgovoran rad sveučilišta. To se moglo osigurati isključivo posredstvom i aktivnom ulogom države u nadzoru nad poštovanjem zakonitosti i financijskim poslovanjem sveučilišta, dakako u okvirima autonomije sveučilišta.

Za pohvalit su zakonske odredbe koje se odnose na akademske i stručne nazive, odnosno ispravljanje dugogodišnje nepravde i diskriminacije studenata stručnih studija. HSLS je u suradnji sa studentskom inicijativom 300je300 i Dijanom Radovniković sustavno i uporno dugo vremena radio na tom problemu te nam je izuzetno zadovoljstvo vidjeti da je predlagatelj, odnosno Ministarstvo znanosti i obrazovanja, imao sluha i razumijevanja za studentske potrebe.

Ministarstvo obrazovanja je bilo otvoreno za prijedloge te prihvatilo primjedbe velikog broja studenata nakon provedene javne rasprave i time jasno pokazalo da uvažava studente kao bitne čimbenike obrazovanja.

Odredbom o upisima studenata na poslijediplomske studije smatramo da se ispravlja jedna kriva dugogodišnja praksa prema kojoj su poslijediplomski studiji i daljnje obrazovanje bili praktički nedostupni studentima stručnih studija. Novim odredbama predlagatelj pruža priliku onim studentima koji se žele dalje usavršavati u svojim područjima da to naprave u Hrvatskoj, umjesto, kao dosad, u nekim susjednim zemljama. Smatramo to izuzetno bitnim za hrvatsko gospodarstvo jer takvim pristupom dobivamo vrhunske stručnjake kojima je omogućeno školovanje u našoj zemlji, ali i ostanak u nakon studija, što će zasigurno pridonijeti boljoj ekonomskoj, gospodarskoj, ali i demografskoj slici Hrvatske.

Jedna od bitnih izmjena odnosi se na pojednostavljen izbor za slobodno radno mjesto i napredovanje unutar sustava, gdje je sada olakšano brže i jednostavnije napredovanje nastavnika, te zaposlenika na visokim učilištima. Trenutno, znanstveno napredovanje onemogućeno je ako nema koeficijenta za radno mjesto koje traži određenu titulu. Bez napredovanja u određenom roku zaposlenik gubi pravo na posao, a ne može napredovati jer kolega koji je već trebao u mirovinu ima pravo na produženje staža. Znanstvena napredovanja prema prijedlogu novog zakona tako više neće ovisiti o radnome mjestu , napreduje se automatski, bez traženja odobrenja od MZO i bez kalkuliranja s koeficijentima.

Neodgovarajućim ocjenjujemo adresiranje problema akademske korupcije i trgovine utjecajem te se u tom pogledu zakonom trebalo intenzivnije intervenirati.

Novopredloženi zakon korak je naprijed u smjeru rješavanja problema s kojima se trenutno suočavaju hrvatska sveučilišta, njime se uvode poboljšanja za znanstvenike kao i akademsku zajednicu.

U novom Zakonu o znanosti i visokom obrazovanju ugrađani su i prijedlozi nastali na dvogodišnjoj naših saborskih zastupnika Darka Klasića i Darija Hrebaka te Dijane Radovnikovic iz studentske inicijative 300je300, ali i mnogih drugih koji su na tom putu pomogli .

Novi zakon uvodi transparentnost u visoko školstvo, potiče konkurentnost i izvrsnost te uvodi pravedniji način financiranja, a studenti stručnih studija nakon 20 godina borbe konačno dobivaju ravnopravnost sa studentima sveučilišnih studija.

Related posts

HSLS želi uvesti elektroničko glasovanje!

Prvi korak na dugom putu

Čazmu nakon gotovo tri desetljeća preuzima novo lice. HSLS-ova Valentina Čanađija otkriva prve poteze